بازار مبل ایران

مبل کلاسیک چیست

بازار مبل ایران

22 اکتبر 2019 1209 بازدید
بازار مبل ایران

مبل کلاسیک چیست ؟ تاریخچه، تعریف، ویژگی‌ها، قیمت و جنس

 

مبل کلاسیک چیست ، مبل کلاسیک چیه، چرا میگن مبل کلاسیک، مبل کلاسیک یعنی چه، مبل کلاسیک به چه مبلی میگن و پرسش‌های از این دست، سوالاتی هستند که درباره مبل کلاسیک پرسیده می‌شوند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که بارها اسم مبل کلاسیک را شنیده‌اید، اما نمی‌دانید که مبل کلاسیک دقیقا چه نوع مبلی هست .

در این مطلب سعی خواهیم کرد مواردی مانند تعریف مبل کلاسیک، ویژگی‌های مبل کلاسیک، جنس این مبلمان، تناسب مبلمان کلاسیک با فضای منزل، چیدمان مبلمان کلاسیک در خانه، مقایسه این نوع مبلمان با مبل استیل یا سلطنتی و قیمت آن بپردازیم تا پاسخی کامل و جامع به سوال مبل کلاسیک چیست داده باشیم.

 

 

تعریف مبل کلاسیک چیست ؟

 

برای پاسخ به سوال مبل کلاسیک چیست و تعریف مبلمان کلاسیک، بهتر است ابتدا تعریفی از واژه کلاسیک داشته باشیم:

کلمه کلاسیک صفتی است که ریشه آن واژه لاتینی کلاسیکوس (Classicus) و به معنی درجه اول است. استفاده از این واژه به جنبشی به نام کلاسیسیسم (به انگلیسی: Classicism) در طی قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. کلاسیسیسم جنبش هنری و فرهنگی ویژه نیمه دوم قرن هفدهم در اروپاست. این جنبش مبتنی بر آفرینش آثار هنری و ادبی، با الهام از هنر باستان یونان و روم، و بازگشت به اصول و ارزش‌های زیبایی‌شناسی آنان است.
می‌توان گفت که این جنبش تعریف دقیقی ندارد و در دانشنامه‌های مختلف از آن تعاریف گوناگونی ذکر شده است، اما به طور کلی کلاسیسیسم عبارت است از عقیده طرفداران تقلید از نویسندگان و هنرمندان یونان باستان یا روم و نویسندگان قرن هفدهم فرانسه.

این واژه در ابتدا در زمنیه ادبیات و هنر به کار برده می‌شد و می‌توان آن را مکتب سنت‌گرایی در ادبیات و هنر، به ویژه تقلید از نویسندگان یونان و روم باستان دانست. از دیدگاه کلاسیک‌ها، هنر اصلی شاعر و نویسنده، و یا هر شخصی که از این سبک در کار خود استفاده می‌کند، این است که اصول و قواعدی را که پیشینیان در آثار خود آورده‌اند، به طور کامل رعایت کند تا اثر او بتواند صفت زیبا به خود بگیرد.

با توجه به این تعاریف می‌توان گفت کلاسیک اثری است با اصالت و پایبند به سنت‌های قدیمی که با زندگی امروزی هماهنگ شده و متناسب با شرایط حال است. مبلمان کلاسیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توان آن را یک اثر هنری دانست که برای همیشه ماندگار است، گویی که زمان در آن متوقف شده و همیشه مد روز است؛ به همین دلیل نیز می‌توان این نوع مبل را مبلی برای همه عصرها دانست که همیشه می‌تواند در منازل بدرخشد.

 

 

 

با شنیدن واژه کلاسیک، اولین چیزی که به ذهن بسیاری از مردم خطور می‌کند، قدیمی بودن سبک می‌باشد، اما بایستی به این امر توجه داشت که طرح‌های کلاسیک به هیچ عنوان قدیمی نیستند؛ بلکه این نوع سبک برگرفته از ریشه‌ هنرهای اصیل هستند. شاید بتوان فرش ایرانی را نمونه‌ای از قدیمی نبودن سبک کلاسیک دانست؛ با توجه به این که این نقوش ریشه در فرهنگ و هویت شناخته‌شده‌ای دارند و از طرفی نیز برای زندگی امروزی نیز مناسب هستند، می‌توان آن‌ها را کلاسیک دانست. همین نقوش زیبای فرش ایرانی نیز آن را به یکی از زیباترین فرش‌های جهان تبدیل کرده و هیچ شخصی نیز نمی‌تواند بگوید که فرش ایرانی فرشی قدیمی است.
مبلمان کلاسیک نیز با طراحی سنتی و برگرفته از تاریخ، سبکی جذاب و آرامش ‌بخش دارد که دارای شکوه و جلال مخصوصی است و از طرفی با یک هویت شناخته می‌شود؛ مثل آلمانی، فرانسوی و یا ایتالیایی. این سبک تأکید زیادی روی خطوط و فضاهای منحنی دارد. این نوع مبلمان با پیچیدگی و ریزه‌کاری‌های بسیار دقیق و با طراحی خاص خود،‌ سبکی محبوب بین تمام جوامع و به خصوص خانواده‌های ایرانی است.

 

سبک مبلمان کلاسیک ریشه در کشورهای اروپایی دارد و طراحان اولیه آن نیز افراد اروپایی بودند؛ ولی امروزه بیشتر در کشورهای شرقی، خصوصا عربی، خاورمیانه و برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، که خود مهد معماری و دکوراسیون است، رونق دارد.

 

 

ویژگی‌های مبل کلاسیک چیست ؟

 

  • ظرافت مبلمان کلاسیک

 

مبلمان کلاسیک را می‌توان یکی از ظریف‌ترین انواع مبل دانست. توجه کنید که ظرافت در اینجا به معنی ضعیف بودن و یا شکنندگی نیست؛ بلکه ظرافت در طراحی مبلمان کلاسیک به معنی هماهنگی تک تک اعضا با یکدیگر است: فرم کلی بدنه، رنگ و نوع پوشش و همچنین نقش و نوع پارچه استفاده شده در یک سرویس مبل کلاسیک باید در نهایت دقت و هماهنگی انتخاب شود. شاید از شاخصه‌هایی که مبل کلاسیک را از دیگر مبلمان متمایز می‌کند همین ظرافت در انتخاب و طراحی باشد که زیبایی خیره کننده‌ای به آن می‌بخشد.

 

  • استفاده از چوب در مبلمان کلاسیک

 

در طراحی مبلمان کلاسیک حفظ چوب به‌عنوان بخشی از طبیعت برای انتقال حس به محیط زندگی انسان است. اثر آرام‌بخش مبلمان کلاسیک، گرمای حاصل از طبیعت چوب و نقش و نگار زیبایی که روی آن نقش بسته، فضایی دلچسب را در منزل به وجود آورده و فضای خانه را مطبوع، گرم، دلپذیر و جذاب می‌کند.

 

  • منبت کاری مبلمان کلاسیک

 

در طراحی مبلمان کلاسیک استفاده از پشتی‌هایی بلند که با تاج‌هایی به دقت تراشیده شده و منبت کاری‌هایی پیچیده کامل می‌شوند، نمایی از طراحی‌های مبلمان سلطنتی را به ما نشان می‌دهد. پایه‌های کنده‌کاری‌شده ظریف و همراه با تشکچه‌هایی که با پارچه‌ای سنگین مثل مخمل پوشیده شده از دیگر ویژگی‌های مبلمان کلاسیک است.

 

  • کیفیت بالای مبلمان کلاسیک

 

کیفیت و عمر بالا نیز از ویژگی‌های اصلی مبل کلاسیک است که برای همیشه آن را ماندگار می‌سازد. به همین دلیل است که معمولا گفته می‌شود صرف هزینه‌ای بیشتر برای مبلمانی با دوام که ارزش تعمیر و نگهداری آن به مراتب از سایر مبمان بیشتر است، مقرون به صرفه‌تر است. البته این کیفیت بالا مدیون جنس چوب استفاده شده در مبلمان کلاسیک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

 

جنس مبل کلاسیک چگونه است؟

 

با توجه به نقش‌ها و طرح‌های حک شده در مبلمان کلاسیک، استفاده از چوبی مقاوم و بادوام در این نوع مبلمان ضروری است. برای این امر نیز از چوب‌هایی مثل گردو ،چنار و یا راش و یا در برخی موارد چوب مصنوعی استفاده می‌شود که نه تنها قابلیت طرح‌پذیری و منبت‌کاری مبلمان کلاسیک را افزایش می‌دهند، بلکه باعث دوام و ماندگاری طولانی این اثر نیز می‌گردند.
پارچه به کار رفته در مبلمان کلاسیک نیز بستگی به تولید کننده دارد و یکی از مواردی است که بایستی هنگامانتخاب و خرید مبلمان به آن توجه شود. البته رنگ چوب و پارچه مبل کلاسیک معمولا متغیر است و با هر سلیقه‌ای می‌توانید یکی از انواع مبل‌های کلاسیک را برای منزل خود انتخاب کنید.

اما نشیمن راحت مبل کلاسیک نیز اغلب از جنس فوم سرد است؛ علت این امر نیز این است که با توجه به عمر نسبتا طولانی مبل کلاسیک در دراز مدت مبل کلاسیک حالت ارتجاعی خود را از دست نداده و پس از برخواستن از روی مبل، به حالت اولیه خود باز گردد.

 

 

چیدمان مبل کلاسیک در منزل

 

مبلمان را باید متناسب با هر فضایی انتخاب کرد. مبلمان کلاسیک سبکی رسمی دارد و به دلیل شکل طراحی آن فضایی بزرگ به همراه سبکی سنتی می‌خواهد تا در محیط جلوه زیبایی داشته باشد. استفاده از فرش‌هایی سنتی و به کار بردن آباژور و لوسترهایی چوبی برای نورپردازی‌ها می‌تواند در ایجاد این فضا کمک شایانی کند. پرده‌ها با اکسسوری‌های تزیینی دیگر نیز نقش مهمی در بهتر دیده شدن مبلمان کلاسیک دارند.

همچنین در خرید مبل کلاسیک بایستی به این نکته نیز توجه داشت که این نوع مبلمان، با توجه به اندازه نسبتا بزرگ، بیشتر برای خانه‌های بزرگ مناسب هستند و شاید بهتر باشد که برای منازل کوچک آپارتمانی امروزی، از نمونه‌های ظریف‌تر و کوچک‌تر مبلمان استفاده شود.

ست مبلمان کلاسیک چند نفره است؟

 

در کل می‌توان گفت که قانون خاصی در رابطه با ست انواع مبلمان در ایران وجود ندارد و مبلمان کلاسیک نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما این نوع مبلمان معمولا در ست کامل به صورت هفت نفره ارائه می‌شود که معمولا نیز به صورت یک سه نفره، یک دو نفره و دو عدد تک نفره بوده و همراه با میزهای جلو مبلی عسلی شبک و کوسن‌هایی زیبا و دوست داشتنی عرضه می‌شود. این مورد را می‌توان یکی از تقاوت‌های مبل کلاسیک با مبل استیل دانست که معمولا به صورت ست نه نفره به فروش می‌رسد. اما همان گونه که اشاره شد، هیچ قانون خاصی در این رابطه وجود ندارد و شاید بتوان ست نه نفره مبل کلاسیک را نیز به آسانی در بازار مبلمان مشاهده کرد.

 

 

تفاوت مبل کلاسیک و استیل در چیست؟

 

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با اصطلاح مبل استیل آشنایی نداشته باشد و اگر به دنبال پاسخ سوال مبل کلاسیک چیست باشید، مطمئنا در کنار این نوع مبلمان به واژه مبل استیل یا همان مبل سلطنتی نیز برمی‌خورید. در مطالب قبلی توکامگ به بررسی سوال مبل استیل چیست پرداختیم و گفتیم که این نوع مبل در وافع همان مبل سلطنتی است که به مرور زمان و به دلیل خوش استایل بودنش، به این نام خوانده شده است. علت این که اصطلاح مبلمان استیل و کلاسیک معمولا در کنار هم استفاده می‌شوند، این است که این دو نوع مبلمان شبیه به یکدیگر بوده و البته تقاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم به صورت کلی در رابطه با تفاوت‌های مبل کلاسیک و سطلنتی صحبت کنیم، بایستی بگوییم که این دو سبک در حالت کلی در سه مورد با یکدیگر تقاوت دارند: میزان منبت کاری، میزان چوب استفاده شده و قیمت.

 

 

 

اشاره کردیم که در صنعت مبلمان و سبک کلاسیک منبت کاری‌های ظریفی روی چوب انجام می‌شود که به ظرافت و زیبایی آن منجر می‌شود؛ اما این منبت کاری، یکی از ویژگی‌های اصلی مبل استیل نیز به شمار می‌رود، اما میزان منبت کاری در مبل استیل نسبت به سبک کلاسیک بیشتر است. لازم به ذکر است به این نوع مبلمان که روی دسته‌های آن منبت کاری انجام می‌شود، مبل‌های دسته منبتی نیز گفته می‌شود.

از طرفی نیز میزان چوب استفاده شده در مبل کلاسیک نیز نسبت به مبل استیل کمتر است و این امر نیز منجر به سبک‌تر بودن نسبی مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل می‌شود. دلیل این امر را نیز شاید بتوان ابعاد بزرگتر مبل استیل نسبت به مبل کلاسیک دانست که معمولا از نظر اندازه نسبت به مبل کلاسیک بزرگتر می‌باشد. شاید این دو دلیل در کنار هم باعث شده‌اند که به مبلمان کلاسیک، مبل نیمه استیل نیز گفته شود؛ چرا که این سبک تقریبا ویژگی‌های مبل استیل را دارد، اما در عین حال سبک خاص خود را داشته و نمی‌توان به آن مبل استیل گفت؛ پس چه واژه‌ای بهتر از مبل نیمه استیل!

 

اما مورد سوم در رابطه با تفاوت این دو سبک شبیه به هم، قیمت آن‌‌ها می‌باشد. قیمت مبل کلاسیک، البته در شرایط برابر که چوب و پارچه به کار رفته در هر دو مبل یکسان باشد، نسبت به مبل استیل کمتر است؛ دلیل این امر نیز کاملا مشخص است و به آن اشاره کردیم. اولا میزان چوب استفاده شده در مبل‌های کلاسیک نسبت به استیل کمتر است و ثانیا میزان منبت کاری مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل کمتر بوده و به نوعی نسبت به مبل استیل ساده‌تر است. این دو دلیل در کنار هم باعث می‌شوند که مبل کلاسیک از نظر قیمت نسبت به مبل استیل نسبتا ارزان‌تر باشد.

 

 

قیمت مبل کلاسیک چگونه است؟

 

در رابطه با قیمت مبلمان کلاسیک بایستی بگوییم که همانند هر کالای دیگری قیمت این مبلمان نیز بستگی به کیفیت محصول و جنس استفاده شده دارد؛ اما در حالت کلی می‌توان گفت که معمولا قیمت مبل کلاسیک نسبت به مبل راحتی بیشتر بوده و نسبت به مبل استیل کمتر است، که دلیل آن را نیز گفتیم. به همین دلیل معمولا گفته می‌شود برای افرادی که منزل بزرگی داشته و به دنبال خرید مبل استیل هستند، اما نمی‌خواهند هزینه زیادی نیز برای مبلمان خود کنند، مبلمان کلاسیک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در خرید مبل کلاسیک به این امر توجه کنید که شاید قیمت نسبتا بالایی، حداقل نسبت به مبل‌های راحتی، برای مبل کلاسیک پرداخت می‌کنید،‌ اما در عوض این نوع مبلمان دوام زیادی داشته و در صورت نگهداری مناسب، عمر نسبتا بالایی نیز خواهد داشت؛ بنابراین پرداخت هزینه بالا، شاید تضمینی باشد که چندین سال به راحتی و بدون دغدغه خراب شدن، از مبل خود استفاده کنید. شاید بتوان مقاومت و دوام را یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های مبل کلاسیک و مبل راحتی دانست.

 

 

در این مقاله از توکامگ سعی کردیم پاسخی کامل و جامع به سوال مبل کلاسیک چیست داده باشیم؛ امیدواریم پاسخ سوال خود را در رابطه با این نوع مبلمان در این مقاله پیدا کرده باشید؛ اما در صورتی که هرگونه ابهام و یا سوال دیگری در رابطه با این سبک مبلمان دارید که در این مطلب به آن پرداخته نشده، آن را در قسمت نظرات بیان کنید .

 

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید